Västsvenska paketet behövs

vastlanken_korridor_130227

Under torsdagens kommunfullmäktige (26/2) hölls en längre dragning om det västsvenska paketet med efterföljande frågestund. Paketets olika delar presenterades med Marieholmsförbindelsen, en älvförbindelse som består av en påbörjad ny tunnel samt ytterligare broförbindelse för järnvägstrafiken. Därtill presenterades de övriga delarna som består av bl.a. Hisingsbron och västlänken. Läs Göteborgspostens ledare (1/3) som sammanfattar torsdagens kommunfullmäktige på ett tydligt sätt och belyser varför västlänken behövs.

Här är lite tankar från mig.

Idag är Göteborg central överbelastad och i och med den så kallade säck-stationen som skall hantera tågtrafiken idag, klarar man inte av mer tågtrafik, vilket sätter käppar i hjulen bokstavligen för att enkelt kunna knyta samman hela regionen med Göteborg på ett smidigt sätt. Med västlänken så skall tågen fortsätta förbi centralen via Haga och Korsvägen för att sedan gå ut i Västkustbanan och Kust-till-kust-banan mot Malmö/Köpenhamn respektive Kalmar.

Detta är nödvändigt för Göteborg ur flera aspekter. Idag när jag som student tar spårvagnen till Handelshögskolan, slås jag av den ström av människor som kommer ut från centralstationen för att sedan hoppa på en vagn mot Haga och Universitetet.  I framtiden skall dessa resenärer istället kunna fortsätta från centralstationen direkt till Handelshögskolan och Campus Haga och tvärtom; Boende i Haga/Vasastaden skall enkel kunna ta tåget söder eller norrut för resa till exempelvis Kungsbacka eller Vänersborg. Detta kommer avlasta spårvagnstrafiken och ge plats för de som inte tar sig till Göteborg via centralstationen.

Korsvägen är ett annat exempel på en viktig knutpunkt som idag också är kraftigt överbelastad. Evenemangstråkets hjärta med Liseberg, Svenska Mässan och Scandinavium kan enkelt nås med tåg genom stationen Korsvägen.

Utredning kring Västsvenska paketet har pågått under flera års tid och flera delar ur paketet är genomförda och genomförs i detta nu. Byggandet av västlänken beräknas ta fart under år 2018. Mer om paketet och västlänken går att läsa här.

Göteborg är en storstad med nöjesliv, studentliv och arbetsliv med säte mot omvärlden i form av västkusten och Göteborgs Hamn, nordens största hamn. För att klara befolkningsökningar, godstrafik från hamnen, tillväxt och öppna upp för företagsamhet så behövs Västsvenska paketet med alla dess delar. För mig som ung, studerande göteborgare som har vuxit upp i staden och dagligen ser utmaningarna i kollektivtrafiken, är jag positivt inställd till västlänken och paketet. Vi är inne på år 2015 och vill vi vara en storstad på Sveriges framsida med smidiga infrastrukturlösningar, studenter vid Chalmers och Göteborgs Universitet, arbetsliv och en pulserande stad med allt vad det innebär, måste vi lösa detta med såväl infrastruktur som bostadsbyggande. Det går inte att säga ”De får inte gräva på min gata”  Det blir en ”Not in my backyard”- retorik, och med sådan retroik och politik så kommer vi inte framåt.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *